مطمئنیم شما هم لااقل یکی از مشکلاتی را که در ادامه آورده ایم تجربه کرده اید. ما با شما ساده ترین و کوتاه ترین راه برای خلاص شدن از مشکلات آزار دهنده و دردناک پا را در میان می گذاریم.

 

بیماری پای ورزشکار

 

نوعی بیماری قارچی است که باعث خارش، سوزش و قرمزی پوست می شود. این بیماری که بیشتر در مردان جوان و میانسال دیده می شود و نوجوانان کمتر آن را تجربه می کنند، ممکن است به ترک خوردگی پوست تان منجر شود. از آنجا که میکروب ها از راه ترک خوردگی وارد بدن می شوند و عفونت را وارد بدنی که پوستش ترک خورده می کنند، سلامت پای فردی که به دیابت دچار شده، می تواند او را با مشکلی جدی روبه رو کند. درصورتی که شما هم به این بیماری دچار شده اید، برای درمان آن باید سراغ قرص های خوراکی یا پمادهای موضعی بروید که قارچ ها را از بین می برند. دقت کنید داروها را به طور کامل روی ترک خوردگی ها بمالید.

 

عفونت قارچی ناخن ها

 

ناخن های بیمار ممکن است تغییر رنگ دهند و به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآیند یا مات شوند. این ناخن های دچار عفونت، ضخامت کمتری دارند تا جایی که ممکن است لایه لایه شوند و از قسمت های دیگر ناخن جدا شوند. فرورفتگی ناخن هم می تواند نشانه واضحی از بیماری ناخن ها باشد و دیابتی ها را بیشتر از افراد دیگر مبتلا کند. محیط های تاریک ، نمور و گرم می توانند محیط مناسبی برای رشد قارچ ها باشند. اگر دیابت دارید و با مشورت پزشک تان تصمیم تان را برای کاشت ناخن گرفته اید، باید حواس تان بیشتر به ناخن های تان باشد و با کوچک ترین تغییری نسبت به درمان و برداشتن آنها اقدام کنید.

 

هرگونه شکستگی و آسیبی که به ناخن ها وارد شود ممکن است شما را در معرض عفونت های جدی قرار دهد. در هر داروخانه ای داروهای ضد قارچ وجود دارد اما واقعیت این است که درمان ناخن های بیمار کار ساده ای نیست و تنها تعداد کمی از داروها هستند که می توانند شما را از شر این قارچ ها نجات دهند. قرص های خوراکی هم برای درمان ناخن ها تجویز نمی شوند و اگر ناخن های تان دچار عفونت قارچی شده اند، باید منتظر بمانید تا با درمان موضعی اوضاع بهتر شود. اگر با مصرف مداوم داروها حال ناخن تان خوب نشد، درنهایت پزشک بافت عفونی را از انگشت تان جدا می کند.

 

تاول

 

تاول زمــــانی که کفش تان به یک نقطه فشار بیشتری وارد می کند، ایجاد می شود. برای حفظ بهداشت پاهای تان و پیشگیری از تاول، کفش های تان را بدون جوراب به پا نکنید و در صورت ایجاد تاول، مراقب آنها باشید تا نترکند. این پوست که روی تاول شما را گرفته، از عفونت پاهای تان جلوگیری می کند، پس زیاد آن را دستکاری نکنید. برای درمان آن هم می توانید به داروخانه بروید، کرم ضد باکتری بخرید و طبق دستور آن را روی تاول تان بمالید. اگر هم تاول تان ترکید با بانداژ نرم آن را بپوشانید تا عفونت نکند.

 

پینه پا

 

پینه پا برآمدگی است که معمولا در نوک پا یا کناره های انگشت پا ظاهر می شود. در پینه پا انگشت بزرگ شما به سمت انگشتان کوچک تان منحرف می شود و به خاطر ساییدگی انگشتان به هم محل اتصال انگشت شست به انگشتان دیگر متورم، قرمز و گاهی هم سفت می شود. پینه پا، ممکن است در یک یا هر دو پا ایجاد شود. برای برطرف کردن این مشکل یا جلوگیری از بروز آن، کفش های پاشنه دار نپوشید و به قیمت آسیب به پاهای تان استفاد از کفش های نوک باریک را هم فراموش کنید. کفش های نوک تیز، انگشت بزرگ پای تان را به سمت انگشتان دیگر منحرف می کنند.

 

البته ارث هم تا اندازه ای در ایجاد پینه کف پا دخیل است اما شما می توانید با استفاده از نمد یا فوم پد از ابتلا به پینه پیشگیری کنید. برای درمان هم می توانید از جداکننده مخصوص بین انگشتان پا استفاده کنید تا انگشتان تان سر جای خودشان بروند. در بیماران دیابتی محافظت از پا و درمان به موقع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه در صورت عدم درمان به موقع ممکن است کار به جراحی هم بکشد و در این مرحله است که درمان فرد دیابتی از فرد معمولی بیشتر طول می کشد و او را با خطر بیشتری مواجه می کند. در هر صورت چه دیابتی باشید یا نباشید، در مرحله پیشرفت پینه پا نمی توانید دردش را تحمل کنید و باید با مراجعه به پزشک تن به جراحی بدهید.

 

خشکی پوست پا

 

پاهای تان می خارد و چاره ای جز خاراندن آنها ندارید؟ این خاراندن ها خراش های ریزی در سطح پوست تان ایجاد کرده و شرایط مناسبی برای نفوذ میکروب ها مهیا می کنند. برای بهتر شدن اوضاع فقط و فقط از صابون های نرم کننده و لوسیون ها استفاده کنید. زخم پا، بیماری است که از خراش کوچک یا عمیق سطح پوست ایجاد می شود و ممکن است عفونت کند. این زخم ها ممکن است نتیجه همان خاراندن پوست خشک تان یا به علت ساییده شدن پای تان به کفش نامناسب ایجاد شده باشند. در مورد بیماران دیابتی مهم است در صورت دیدن حتی زخم جزئی به پزشک مراجعه کنند تا زخم های کوچک عفونت نکرده و با درمان طولانی آزارشان ندهند.

 

پاچکشی

 

اگر انگشت شست پای تان به علت ضعیف بودن ماهیچه هایش خم می شود و به سمت داخل می رود تا زمانی که فورم پای شما عوض نشده، باید فکری برای درمان آن بکنید. ضعیف بودن عضلات پا و کوتاه شدن تاندون پا علت بروز این عارضه است. تاندون پا وظیفه اتصال ماهیچه به استخوان را دارد. با ضعیف شدن عضلات و کوتاه شدن آنها انگشتان پاهای شمابه سمت زیر پا خم می شوند.

 

کفش های نامناسب و ارث خانوادگی، عارضه پا چکشی را ایجاد می کنند. افرادی که به بیماری پا چکشی مبتلا هستند، علاوه بر اینکه در راه رفتن شان با مشکل روبه رو می شوند، بیشتر مستعد تاول، پینه و زخم پا هستند. در اکثر مواقع که بیماری هنوز شدید نشده، استفاده از کفش مناسب می تواند مشکل را حل کند و در مواقع پیشرفت زیاد بیماری، ممکن است برای اصلاح انحراف پا، کار به جراحی هم بکشد.

 

فرو رفتن ناخن در گوشت

 

این مشکل هنگامی ایجاد می شود که لبه ناخن تان در گوشت انگشت پای تان فرو رود که با فرو رفتن ناخن ها، درد زیادی ایجاد می شود. ناخن فرو رفته به گوشت پای تان فشار وارد کرده، پای تان را زخم، متورم و قرمز می کند. زخم و تورم بستر مناسبی می شوند برای ورود میکروب ها و عفونت ها. مهم ترین علت بروز این عارضه، استفاده از کفش نامناسب است. اما بد کوتاه کردن ناخن ها و فشار زیاد به آنها می تواند منجر به بروز این بیماری شود. اگر ورزش می کنید یا می دوید، حتما باید از کفش مناسب استفاده کنید. شما باید نسبت به سلامت ناخن های تان حساس تر باشید. در صورت مشاهده تغییر رنگ حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت پیش روی عفونت باید ناخن تان را جراحی کنید.

 

میخچه

 

میخچه ها در قسمت هایی از پوست که نزدیک استخوان ها هستند یا بین انگشتان پاهای شما ظاهر می شوند. کفش های نامناسب شما می توانند باعث ایجاد میخچه شوند. اصطکاک بین انگشتان پاهای تان هم ممکن است باعث رویش این میخچه ها شوند. بعد از حمام از سنگ پا استفاده کنید و به آرامی سطح میخچه را بسایید تا به مرور از بین برود. بدون مشورت با پزشک از داروهایی که برای از بین رفتن میخچه در داروخانه ها یا عطاری ها فروخته می شوند، استفاده نکنید. اما می توانید با کمک داروهایی که متخصصان تجویزمی کنند آرام آرام مقاومت پوست روی میخچه را کم کرده، به از بین رفتنش کمک کنید.گذشته از این، هرگز میخچه تان را نکنید و از اجسام تیز هم برای از بین بردن آن استفاده نکنید.

 

زگیل کف پا

 

زگیل کف پا مثل توپکی است که روی پاها ی شماو عموما پاشنه پاهای تان جا خوش کرده است. در مرکز این زگیل ممکن است سوراخ های کوچک یا لکه های سیاهی دیده شود. این زگیل ها دردناک هستند و ممکن است به تنهایی یا به صورت گروهی و خوشه ای در پای تان ظاهر شوند. زگیل به علت ویروس و آلودگی در سطح بیرونی پوست کف پا ایجاد می شود. اگر مبتلا به زگیل هستید، خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید و اجازه دهید پزشک تان برای درمان تصمیم بگیرد.

نیلوفر جامه‌بزرگی