تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

انواع روش های کسب درآمد آسان از اینترنت


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 4
  • بازدید دیروز : 39
  • بازدید کل : 350675

ابوریحان بیرونی و کانال سوئز


ابوریحان بیرونی و کانال سوئز

در مهرماه سال ۱۳۵۲ خورشیدی در تهران هزاره ابوریحان بیرونی برگزار شد. مجموعه مقاله های ارزشمند و پربار این همایش مهم در کتابی به نام "یادنامه بیرونی" در دو جلد و ۱۱۰۰ صفحه شامل مقاله ها و سخنرانی های پارسی (۲۸ مقاله) و انگلیسی و فرانسه (۳۰ مقاله) منتشر شده است.

 

در مهرماه سال ۱۳۵۲ خورشیدی در تهران هزاره ابوریحان بیرونی برگزار شد. مجموعه مقاله های ارزشمند و پربار این همایش مهم در کتابی به نام "یادنامه بیرونی" در دو جلد و ۱۱۰۰ صفحه شامل مقاله ها و سخنرانی های پارسی (۲۸ مقاله) و انگلیسی و فرانسه (۳۰ مقاله) منتشر شده است.

در مقاله نخست این مجموعه با عنوان "گزارش احوال ابوریحان بیرونی" به قلم استاد ذبیح الله صفا نکته درخوری هست. وی می نویسد:

در اینجا باید به یاد آورد که "خوارزم" نام ناحیه معروفی است در جنوب دریاچه ای به همین نام (=آرال). مردم این ناحیه شعبه ای از اقوام آریایی ایرانی بودند و به قول ابوریحان بیرونی "کانوا غصنا من دوحه الفرس و نبعه من سرحتهم" ]= شاخه ای از درخت بزرگ پارسیان= ایرانیان هستند[ و زبانشان هم شعبه ای از زبان های ایرانی و رسوم و اعیادشان نزدیک به رسوم و اعیاد باقی شعب اقوام ایرانی و دینشان زرتشتی بود و در زمان ابوریحان یعنی در دوره تالیف الاثار الباقیه هنوز بقایای زرتشتیان در آن ولایت به سر می بردند و عده ای از اهالی این ولایت نیز مسیحی بودند. دعوی کسانی که اهل خوارزم را در روزگار قدیم و از آن جمله در عهد بیرونی ترک می شمارند از جمله مدعیات مضحکی است که مبالغه در تعصبات نژادی و نادانی منشا» آن می تواند بود و کلیه دلایل تاریخی و زبان شناسی بطلان این دعوی را ثابت می کند و از کثرت وضوح در اینجا حاجتی به اعاده آن مطالب نمی بینم.

همچنین در مقاله دیگری آمده است که ابوریحان همه روزهای سال را کار می کرد به جز دو روز و آن دو روز هم نوروز و مهرگان بوده است. (ص ۱۶۰، مقاله دکتر محمود نجم آبادی)مقاله ای از زنده یاد استاد دکتر بهرام فره وشی را که در "یادنامه بیرونی" (ص ۵۳۹ تا ۵۴۵) با عنوان روایت ابوریحان بیرونی درباره کانال سوئز چاپ شده است، در اینجا می آورم: بیرونی در میان نویسندگان ایرانی و عرب تنها کسی است که از دوره هخامنشیان آگاهی های دقیق و ویژه ای دارد. نویسندگان دیگر از سلسله هخامنشی گاه فقط ذکری از کوروش و داریوش مادی می کنند و آن ها را به سلسله های کیانی یا بابلی می پیوندند و بیرونی تنها دانشمندی است که سلسله هخامنشی و اشکانی را می شناسد و حتی درباره اخبار راجع به سال های سلطنت سلسله اشکانی تردید می کند و به تحقیق مقایسه ای می پردازد.

در تحقیق از روش دقیق علمی پیروی می کند و به تاریخ نیز ریاضی وار می نگرد و علاوه بر این تنها از منابع ایرانی و عربی استفاده نمی کند و مطالب خود را از متون سریانی و یونانی نیز می گیرد. روایتی که وی در کتاب "تحدید نهایات الاماکن" درباره حفر کانال سوئز آورده است یکی از موضوعاتی است که هیچ یک از مورخان ایرانی و عرب ذکری از آن نکرده اند و در این مورد، در میان نویسندگان یونانی و رومی نیز فقط هرودوت و ارستو و استرابو و دیودور سیسیلی و پلینیوس سخن از کانال نیل به میان آورده اند و ابوریحان بر آنچه اینان نوشته اند مطالب جالبی هم افزوده است.بیرونی چنانکه خود ذکر می کند قسمتی از مطالب خود را از کتاب های سریانی گرفته است و دور نیست که مطلب مربوط به حفر کانال نیل را هم از کتاب های سریانی و یا از ترجمه های متون یونانی به سریانی گرفته باشد.

خبری که ابوریحان درباره کانال سوئز آورده، در برگردان آن به فارسی توسط جناب احمد آرام چنین است: "آنگاه که سرزمین مصر دریا بود، پادشاهان ایرانی هنگام چیره شدن بر مصر، اندیشه آن کردند که از دریای قلزم به آن گذرگاهی بکنند و زبانه میان دو دریا را از میان بردارند تا چنان شود که کشتی بتواند از دریای محیط در باختر به آن بیاید و از آنجا به خاور رود و این همه برای نیک خواهی و مصلحت عامه بود.نخست کسی که به این کار برخاست ساسسطراطیس پادشاه مصر بود و سپس داریوش. مسافت درازی زمین را کندند که هنوز کنده آن برجای است و آب قلزم به هنگام مد به آن درمی آید و هنگام جزر از آن بیرون می رود ولی چون بلندی آب قلزم را اندازه گرفتند از بیم این که بلندتر از آن نسبت به نیل سبب ویرانی رود مصر شود، از این کار دست کشیدند.

سپس این کار را بطلمیوس سوم به دست ارشمیدس چنان به پایان رسانید که زیانی از آن برنخیزد، ولی پس از آن یکی از پادشاهان روم برای جلوگیری از درآمدن ایرانیان به مصر آن راه آب را پر کرد." من در اینجا به چند نکته از این روایت پرداخته ام. نخستین خبری که در این روایت جلب توجه می کند این است که بیرونی از زمانی سخن می گوید که مصر دریا بوده. تبیین این مطلب در نخستین نگاه دشوار است; زیرا بیرونی از دوران های معرفه الارض ]=زمین شناسی[ سخن نمی گوید، سخن او مربوط به دوران پادشاهان مصر است. ولی پس از مروری در روایات هرودوت درباره مصر و بررسی تحقیقات باستان شناسی، صحت سخن بیرونی تایید می گردد. بدین شرح که: در دوران پادشاهی میانه مصر، آب دریاچه های بازمانده در مصر، هنوز وسعت زیادی داشت و هنوز آبراهه های آبیاری به دست پادشاهان مصر ساخته نشده بود و گاهی به هنگام طغیان نیل قسمت بزرگی از مصر سفلی به صورت دریایی درمی آمد که شهرها به شکل جزیره هایی در آن پدیدار می شدند.

مثلا در زمان سلسله دوازدهم در همان دوران سزوستریس که بیرونی از او به نام ساسسطراطیس یاد می کند، مدینه الفیوم کنونی در کنار دریاچه بزرگ موریس (دریاچه قارون کنونی) واقع بود و امروز فیوم از این دریاچه حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و نیز هرودوت در کتاب دوم بند ۹۷ آورده است که هنگامی که نیل سرزمین مصر را فرامی گیرد فقط شهرها در بالای آب پدیدار می شوند و مانند جزیره های دریای اژه می مانند و بقیه خاک مصر به دریا تبدیل می شود و دیگر کشتی ها فقط از شاخه های نیل عبور نمی کنند، بلکه بر روی دشت راه خود را در پیش می گیرند و برای رفتن ازNaucratis به ممفیس از کنار اهرام می گذرند. هم چنین در بند ۹۹ همان کتاب از پادشاهی به نامMin سخن می گوید که سدی بالای ممفیس ساخت تا آن را از طغیان آب نیل بر کنار دارد و یا خمی که از خاک برداری ایجاد کرد، بستر قدیم را خشک کرده و آب را به میان دشت روانه کرد و نیز از ایرانیانی سخن می گوید که در زمان او در روی همین خم که بستر قدیمی را خشک و نیل را منحرف کرده است کار می کنند و نظارت دقیق بر این خم دارند و هر سال آن را تقویت می کنند; زیرا اگر چنین نکنند و سد بشکند ممفیس به زیر آب فرو می رود.

بنابر این روایات، تصور می شود که بیرونی سخن از مصر سفلی می گوید که در زمان سلسله دوازدهم گاه تبدیل به دریا می شده است. در قسمت دیگر این روایت، بیرونی اطلاعات تازه ای می دهد و نخستین پادشاه مصر را که به اندیشه حفر کانال افتاد ساسسطراطیس معرفی می کند در حالی که هرودوت نخستین پادشاهی را که کانال را حفر کرد نخائو فرعون مصر می داند (۵۹۹ ۶۰۹).

بنا بر روایت هرودوت، اوست که کوشش کرد تا کانال را از میان دریاچه های تلخ به خلیج سوئز بکشاند. می دانیم که در این حفاری بنا به قول هرودوت ۱۵۹ ۲ تعداد ۱۲۰ هزار نفر مصری تلف شدند و پس از این که غیب گویی به او گفت که این کار به نفع بیگانگان است، کار معوق ماند. باز از منابع دیگر می دانیم که حفر این کانال پیش از نخائو یعنی در دوران ستی اول (۱۲۹۸ ۱۳۱۸) و رامسس دوم شروع شده است.(۱۵۸her.N،۵ II Herobotes) اما بیرونی تاریخ حفر کانال را در حدود ۶۰۰ سال بالاتر می برد و خبر از حفر کانال به فرمان ساسسطراطیس می دهد. بنابراین، آن قسمت از نیل که در بوباستیس به دریاچه تمساح و دریاچه های تلخ می پیوسته است، نخستین بار توسط سزوستریس دوم کنده شده و در این صورت تاریخ حفر کانال تا زمان داریوش چنین می شود:

سزوستریس (۱۸۸۸ ۱۹۰۶)

ستی اول (۱۲۹۸ ۱۳۱۸)

رامسس دوم (۱۲۳۲ ۱۲۹۸)

نخائو (۵۹۴ ۶۰۹)

و سرانجام داریوش در حدود ۵۱۸ پیش از میلاد آن را به پایان برد.اما بیرونی درباره اتمام کار به وسیله داریوش با این که به کنده شدن کانال به دست داریوش اشاره می کند گویا از روایت دیودوروس(.I ۹Dioborus ،۲۳) متاثر است و آورده است که کار کانال به پایان نرسید; زیرا به شاه گفتند که چون سطح دریای سرخ بالاتر از نیل است مصر در آب دریا غرق خواهد شد. اما سنگ نبشته مصری و نیز سنگ نوشته پارسی باستان کانال قسمت اول گفته بیرونی را تایید می کنند. در سنگ نوشته فارسی باستان داریوش می گوید که از "پیراو نام رودی" در مصر کشتی ها به سوی دریای پارس روان شدند و سنگ نوشته مصری نیز می رساند که ۴۴ کشتی از کانال روانه پارس شدند.گویا داریوش حدود ۸۵ کیلومتر از کانال را که هنوز پایان نیافته بود کنده است و پس از این تاریخ است که داریوش اسکیلاکس را برای اکتشاف راه دریایی هند فرستاد.ابوریحان خبر درست دیگری می دهد و آن این است که این کار را بطلمیوس سوم به دست ارشمیدس به پایان رسانید.می دانیم که پس از داریوش از این راه دریایی چنان که باید استفاده نشد و کانال بار دیگر پر شد و بطلمیوس دوم (۲۴۶ ۲۸۳) دوباره کانال را پاک کرد و از آن بهره برداری نمود و نیز می دانیم که ارشمیدس همزمان او بوده و حتی برای تحصیل به اسکندریه هم رفته است. اما همکاری او با بطلمیوس درباره کانال دانسته نیست و اگر سخن ابوریحان را در این مورد درست بپنداریم، می توان تصور کرد که شایعه ریزش آب دریای سرخ به نیل و ویرانی مصر هنوز در اذهان مردم بوده است و ارشمیدس بطلمیوس را در کاری که در پیش داشته است اطمینان خاطر بخشیده است.

  انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 292
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt شامل 4 فایل پاورپوینت سلول های بنیادین به زبان ساده: 1. 33 اسلاید: تاریخچه سلول های بنیادی / تعریف سلول های بنیادی / ویژگی های سلول های بنیادی / گونه های سلول بنیادی / انواع سلول ... ...

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

عنوان پاورپوینت: پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی   فونت ... ...

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها:‌ 43 اسلاید   تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته ... ...

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین

دانلود پاورپوینت فصل هفتم ریاضی پنجم آمار و احتمال همراه با پاسخ فعالیت ها و تمارین این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 44 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم مزایای استفاده از ... ...

دانلود بانک سوالات ارشد پرستاری داخلی جراحی

بانک سوالات ارشد پرستاری داخلی جراحی کاملترین و جامع ترین گنجینه طلایی  سوالات پرستاری  با پاسخ کاملا تشریحی ...

جزوه مدیریت تولید و عملیات - مطالعه کار

جزوه مدیریت تولید و عملیات - مطالعه کار به تعداد 19 اسلاید که pdf شده است.   مطالعه کار چیست دلایل اهمیت مطالعه کار دو گروه از تکنیک ها در مطالعه کار برخی اهداف کارسنجی برخی اهداف زمان سنجی مراحل انجام کارسنجی و زمان سنجی موفق نمودارهای مورد استفاده در کارسنجی عمده روش ...

جامع مفیدی.pdf

جامع مفیدی.pdf

جامع مفیدی.pdf   ... ...

دریافت فایل : جامع مفیدی.pdf
ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf

ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf

ده‌ستنووسه‌ دۆزراوه‌كه‌ی ئه‌كرا.pdf ... ...

آشنایی با ای اف تی.mp4

آشنایی با ای اف تی.mp4

آشنایی با ای اف تی.mp4 ... ...

دریافت فایل : آشنایی با ای اف تی.mp4

کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت ppt

عنوان فایل :کتاب گیاه شناسی یک با فرمت پاورپوینت نوع فایل: پاورپوینت تعدادصفحات : 250 ص   برای دانلود روی لینک زیر کلیک نمایید دانلود کتاب گیاه شناسی ۱ با فرمت پاورپوینت ppt شرح مختصر: امروزه سلول به عنوان واحد ساختمانی همه موجودات زنده معرفی می‌شود و درباره هر یك از ...

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf ... ...

پاورپوینت نظریه برابری انگیزش در محیط کار

پاورپوینت نظریه برابری انگیزش در محیط کار

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت نظریه برابری انگیزش در محیط کار فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 24پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهنظریه برابری چیست؟مزایای نظریه برابریمعایب نظریه برابری انگیزشعوامل موثر بر نظریه برابری انگیزشگروه های مرجع بیرون ... ...

پاورپوینت آشنایی ماتریس ارزیابی ریسک

پاورپوینت آشنایی ماتریس ارزیابی ریسک

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت آشنایی ماتریس ارزیابی ریسک فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 22پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهماتریس ارزیابی ریسک چیستاهمیت ماتریس ارزیابی ریسکاولویت بندی آسان ریسک هااستراتژی هدفمند برای مدیریت ریسکنحوه کارکرد ماتریس ارزیابی ... ...

پاورپوینت اهمیت تجزیه و تحلیل رقبا

پاورپوینت اهمیت تجزیه و تحلیل رقبا

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت اهمیت تجزیه و تحلیل رقبا فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 25پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهتحلیل رقبا چیست؟هدف از تحلیل رقبا اهمیت تحلیل رقبا نحوه تحلیل رقباشناسایی کسب‌وکارهای فعال شناخت مشتریان ماتریس مقایسه‌ای رقبامزایای ... ...

Cash Flow Analysis and Forecasting: The Definitive Guide to Understanding and Using Published Cash Flow Data

Cash Flow Analysis and Forecasting: The Definitive Guide to Understanding and Using Published Cash Flow Data

Cash Flow Analysis and Forecasting: The Definitive Guide to Understanding and Using Published Cash Flow Data This book is the definitive guide to cash flow statement analysis and forecasting. It takes the reader from an introduction about how cash flows move within a ... ...

Technical Analysis & Price Action: The Ultimate Guide to Technical Analysis, Price Action Strategies, Patterns and Insights For Success In the Financi

Technical Analysis & Price Action: The Ultimate Guide to Technical Analysis, Price Action Strategies, Patterns and Insights For Success In the Financi

Technical Analysis & Price Action: The Ultimate Guide to Technical Analysis, Price Action Strategies, Patterns and Insights For Success In the Financial market  Year:2023  page:48 Publisher:UNKNOWN   Language:English   ISBN:B0C9F9RZZ5   File:pdf, 4.22 ... ...

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کامل عنصر روبیدیم در 26 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی کامل عنصر روبیدیم در 26 اسلاید

روبیدیوم (به انگلیسی: Rubidium) با نشانهٔ شیمیایی آربی(به انگلیسی: Rb) و عدد اتمی ۳۷ از عنصرهای گروه نخست جدول تناوبی عناصر است. روبیدیم یک فلز قلیایی نرم و به رنگ نقره‌ای - سفید است و جرم اتمی آن ۸۵٫۴۶۷۸ می‌باشد. روبیدیم در حالت عنصری با ویژگی‌هایی شبیه دیگر فلزهای قلیایی، ... ...


مطالب تصادفی

  • زمین را باید شست
  • کامیون ریگ پاش، برای مهار ریزگردها
  • به دنبال رد پای ریزگردها
  • ویتامین های اقیانوسی
  • خلیج فارس فقط یک اسم نیست

در این وبسایت انواع روش های کسب درآمد آسان از اینترنت به کامل توضیح داده شده است