تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

انواع روش های کسب درآمد آسان از اینترنت


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت


پر بازدید ترین های فورکیا

برچسب های مهم

پیوند ها

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 11
  • بازدید دیروز : 57
  • بازدید کل : 350432

مردی گمشده در کتاب


مردی گمشده در کتاب

بازخوانی کوتاه زندگی نامدارترین معلم ریاضی دوران ما

 

استاد «پرویز شهریاری» دوم آذر ۱۳۰۵ در خانواده ای دهقانی در کرمان به دنیا آمد. پدرش دهقان زاده ای بود که روی زمین های اربابی کارگری می کرد، مادرش هم دهقان زاده بود. زندگی سختی داشتند. پدرش کارگر روزمزد بود به همین دلیل روزگار کودکی و نوجوانی «پرویز» کوچک، برادرها و خواهرش به سختی گذشت. پس از مرگ پدر، مسوولیت خانواده به دوش مادرش (گلستان شهریاری) افتاد. خود استاد «شهریاری» در مصاحبه ای درباره مادرش می گوید: «با همه اینها، این واقعیت را که همه ما توانستیم به تحصیل خود ادامه دهیم، مدیون روشن بینی و فداکاری مادرمان هستیم.»

بارها تاجرهایی از کرمان و بم برای دکان شاگردی و خانه شاگردی به سراغ من آمدند. من در دل راضی نبودم و مادرم هم در مقابل آنها مقاومت می کرد. او می گفت: «تا جایی که لازم است، جان می کنم ولی اجازه نمی دهم بچه هایم درسشان را رها کنند.» از دبستان تا سوم دبیرستان را در کرمان گذراند و بعد وارد دانشسرای مقدماتی شد. دانشسرای مقدماتی معمولا برای کسانی مناسب بود که در جست وجوی کار بودند، چون شغل آینده آنان (یعنی معلمی) تضمین شده بود. در سال آخر دانشسرای مقدماتی بخشنامه ای آمد مبنی بر اینکه شاگردان اول و دوم امسال و سال های قبل دانشسرای مقدماتی می توانند در تهران ادامه تحصیل دهند. او نیز در سال ۱۳۲۴ با استفاده از این مصوبه، وارد دانشکده علوم دانشگاه تهران شد و رشته ریاضی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

در آن زمان در تمام ایران هیچ دانشگاه دیگری وجود نداشت. در آن سال از سرتاسر ایران، ۱۳ نفر داوطلب رشته ریاضی شدند. پس از آنکه دانشکده علوم را تمام کرد، از طرف وزارت فرهنگ (آموزش وپرورش فعلی) به شیراز رفت. یک سال در شیراز آموزگار بود و در سال ۱۳۳۳ به تهران برگشت و پس از مدتی، کار در دبیرستان ها را شروع کرد. آن روزها در دبیرستان اندیشه و دبیرستان های وابسته به گروه فرهنگی خوارزمی آموزش می داد. در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در کلاس های روزانه و شبانه دانشگاه تربیت معلم و در اراک در مدرسه عالی علوم اراک هم تدریس می کرد. «شهریاری» در دوران پرتنش سیاسی دهه ۲۰ به مبارزه سیاسی روی آورد. پس از ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ و سوءقصد به جان «محمدرضا پهلوی» موجی از دستگیری ها آغاز شد و «شهریاری» در فروردین ۱۳۲۸ برای نخستین بار بازداشت شد و به زندان افتاد. وی پس از آن نیز بارها به زندان افتاد. زبان روسی را در زندان فراگرفت و کار ترجمه کتاب ها از زبان روسی را آغاز کرد. کتاب «تاریخ حساب تانون» را در زندان ترجمه کرد. یکی از نکات جالب زندگی استاد «شهریاری» آن بود که هفت بار و به دلایل مختلف زندانی شد. در سال ۱۳۲۸ به مدت سه سال، در سال ۱۳۳۲ به مدت یک سال و نیم و در سال ۱۳۶۱ (به علت عضویت در شورای نویسندگان و هنرمندان) به مدت یک سال و نیم.

«پرویز شهریاری» را در ابتدا به عنوان معلمی می شناختند که کتاب های ریاضی ارزنده ای تالیف می کند اما پس از آن چندین دبیرستان مهم و نمونه را در تهران تاسیس کرد. تاسیس دبیرستان خوارزمی (۱۳۳۹) مدرسه دخترانه مرجان (۱۳۴۰) و مدرسه عالی علوم اراک (۱۳۵۳) از کارهای مشهور اوست. وی بعدها مدرسه مرجان را به گروه فرهنگی مرجان (۱۳۵۰) و دبیرستان خوارزمی را به گروه فرهنگی خوارزمی بدل کرد که اولین کلاس های کنکور در ایران را برگزار کردند.

«پرویز شهریاری» همواره به انتشارات و کارهای مطبوعاتی علاقه داشت که این علاقه تا پایان زندگی با او همراه بود. در سال ۱۳۴۲ هم زمان با تدریس در دانشکده فنی دانشگاه تهران، انتشارات خوارزمی را پایه گذاشت که بعدها یکی از بهترین انتشاراتی های کشور شد. وی همچنین انتشارات توکا را در سال ۱۳۵۳ تاسیس کرد که بعدها نام پنجمین فرزندش شد. یکی از مهم ترین دل مشغولی های استاد در سال های طولانی، انتشار مجله های علمی و فرهنگی در مقام سردبیر بود. برای مثال، نشریه «سخن علمی» از سال ۱۳۴۱ منتشر شد که «پرویز شهریاری» سردبیر این نشریه بود. استاد «پرویز شهریاری» درباره این نشریه و سرنوشت آن می نویسد: «این نشریه هشت سال پیاپی منتشر شد: در سال اول، شش شماره و در هفت سال بعد، هر سال ۱۲ شماره؛ روی هم ۹۰ شماره. اما از بهمن ۱۳۴۸ وضعیت عوض شد. سازمان امنیت از او خواست مجله سخن علمی را به آنها (یعنی سازمان امنیت) واگذار کند (در آن زمان مجله های بسیاری به همین شیوه و زیر نظر سازمان امنیت منتشر می شد.) «شهریاری» نپذیرفت و به این ترتیب عمر مجله در پایان سال هشتم به انتها رسید. ماهنامه علمی سخن علمی، ماهنامه اندیشه، هفته نامه وَهومن، مجله آشتی با ریاضیات، نشریه آشنایی با دانش، ماهنامه دانش و مردم و مجله چیستا از جمله کارهای انتشاراتی «پرویز شهریاری» است. وی از سال ۵۱ دچار مشکل بینایی شد. برای درمان نارسایی چشم به پزشکان زیادی مراجعه کرد. حتی به واسطه دوستی که در لندن داشت، به پزشکان آنجا هم مراجعه کرد، اما به او گفتند بیماری اش درمان ندارد و باید با این مشکل بسازد.

از آن به بعد روزبه روز بر ناراحتی چشمش اضافه می شد. در نهایت هم ناچار شد از عینک و ذره بین استفاده کند. به همین دلیل، کار تالیف و ترجمه کتاب و مقاله هم برایش بسیار مشکل شده بود. او در سال های پایانی عمرش تدریس نمی کرد بلکه در منزل می ماند و به کارهای تحقیقاتی می پرداخت. کار انتشار مجله های «چیستا» و «دانش و مردم» را نیز تا پایان عمر و به رغم کهولت سن و ضعف بینایی ادامه داد. استاد «پرویز شهریاری» سرانجام در ۸۶سالگی و در ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ به علت مشکل تنفسی در بیمارستان جم تهران زندگی را بدرود گفت و در عصر همان روز در آرامگاه قصر فیروزه زرتشتیان واقع در شرق تهران، در حضور جمعی از دوستدارانش به خاک سپرده شد. اکنون به مناسبت ۲۲ اردیبهشت، اولین سالگرد درگذشت استاد، این ویژه نامه را به دوستداران وی و ریاضیات تقدیم می کنیم.

  انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 151
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf

حرکت تاریخی کرد به خراسان.pdf ... ...

روانشناسی افسردگی.pdf

روانشناسی افسردگی.pdf

روانشناسی افسردگی.pdf ... ...

دریافت فایل : روانشناسی افسردگی.pdf
سابلیمینال ایجاد رابطه و محبوب شدن

سابلیمینال ایجاد رابطه و محبوب شدن

گوش کردن به سابلیمینال به معنای گوش دادن به پیام‌ها یا اطلاعاتی است که به صورت ناخودآگاه به فرد منتقل می‌شوند. این پیام‌ها معمولاً به طور زیرآگاهی تأثیر می‌گذارند و به طور مستقیم در سطح آگاهی فرد قرار نمی‌گیرند. پخش زیرآگاه پیام‌ها این می‌تواند از طریق موسیقی، متن‌های ... ...

پژوهی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان.pdf

پژوهی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان.pdf

پژوهی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان.pdf ... ...

ژورنال مدل لباس عروس.pdf

ژورنال مدل لباس عروس.pdf

ژورنال مدل لباس عروس.pdf ... ...

انقراض ششم.pdf

انقراض ششم.pdf

انقراض ششم.pdf ... ...

دریافت فایل : انقراض ششم.pdf
تمدن اسلام و عرب.pdf

تمدن اسلام و عرب.pdf

تمدن اسلام و عرب.pdf ... ...

دریافت فایل : تمدن اسلام و عرب.pdf
کورد دوژمنی خۆت بناسە.pdf

کورد دوژمنی خۆت بناسە.pdf

کورد دوژمنی خۆت بناسە.pdf ... ...

ما نمیمیریم.pdf

ما نمیمیریم.pdf

ما نمیمیریم.pdf گفتگوهای عجیب جرج اندرسون با دنیای ماورا و زندگی پس از مرگ   ... ...

دریافت فایل : ما نمیمیریم.pdf
تاریخ مصور جهان دنیای بستان.pdf

تاریخ مصور جهان دنیای بستان.pdf

تاریخ مصور جهان دنیای باستان.pdf انسان های عصر حجر،مصر باستان،یونان باستان و امپراطوری روم چگونه زندگی میکردند ؟ ... ...

H Douglas Brown Principles of Language.pdf

H Douglas Brown Principles of Language.pdf

H Douglas Brown Principles of Language.pdf ... ...

دستنویس کتاب بوف کور.pdf

دستنویس کتاب بوف کور.pdf

دستنویس کتاب بوف کور.pdf ... ...

ابراهیم ویکتوری خدا دین علم بخش.mp3

ابراهیم ویکتوری خدا دین علم بخش.mp3 ...

فیلم سوند گذاری در خانم ها.wmv

فیلم سوند گذاری در خانم ها.wmv

فیلم سوند گذاری در خانم ها.wmv ... ...

TahlilGaran TDictionary.apk

TahlilGaran TDictionary.apk ...

دریافت فایل : TahlilGaran TDictionary.apk

حج روزه زکات طهارت عقیده متفرقه نماز.pdf

حج روزه زکات طهارت عقیده متفرقه نماز.pdf ...

لسان الاعرب.pdf

لسان الاعرب.pdf

لسان الاعرب.pdf ... ...

دریافت فایل : لسان الاعرب.pdf
داستان راستان جلد2.pdf

داستان راستان جلد2.pdf

داستان راستان جلد2.pdf ... ...

دریافت فایل : داستان راستان جلد2.pdf

مطالب تصادفی

  • زمین را باید شست
  • کامیون ریگ پاش، برای مهار ریزگردها
  • به دنبال رد پای ریزگردها
  • ویتامین های اقیانوسی
  • خلیج فارس فقط یک اسم نیست

در این وبسایت انواع روش های کسب درآمد آسان از اینترنت به کامل توضیح داده شده است